Wednesday, June 22, 2011

SIMPOSIUM KEBUDAYAAN INDONESIA-MALAYSIA (SKIM) XII

CALL FOR PAPER

SIMPOSIUM KEBUDAYAAN INDONESIA-MALAYSIA (SKIM) XII
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA & UNIVERSITAS PADJADJARAN

LATAR
Simposium Kebudayaan Indonesia - Malaysia (SKIM) diselenggarakan secara bergantian sejak tahun 1985 antara Universitas Padjadjaran Indonesia dan Universiti Kebangsaan Malaysia. Kerjasama dua arah ini menjadi wahana pertemuan antara dua negara bertetangga untuk membincangkan isu-isu kebudayaan dalam perspektif konsep, teori, dan metodologi. Perbincangan isu kebudayaan yang sedemikian ini dilakukan sejak pelaksanaan SKIM I hingga SKIM XI, dengan tema-tema yang diajukan saling berkaitan dan bersambung dari satu tema SKIM ke tema SKIM berikutnya.

SKIM XI yang diselenggarakan oleh UNPAD pada tahun 2009 membahas dan mengupas tema “Pembangunan untuk Kesejahteraan dan Perdamaian: Pengalaman Indonesia dan Malaysia”. Tema ini membincangkan pengalaman kedua negara di dalam menghadapi isu-isu pembangunan yang memberikan nilai bagi kesejahteraan dan perdamaian kepada masyarakatnya, tetapi dalam simposium kali ini isu modal insan ke arah kesejahteraan akan dikemukakan dan diperbincangkan.

Sebelum ini, apabila dikatakan tentang modal, hanya akan dilihatnya sebagai aspek kebendaan seperti keuangan, bangunan dan benda material lainnya. Namun kini, di era abad ke-21, manusia juga dilihat sebagai modal, yaitu modal insan. Sehubungan dengan itu, kebanyakan negara sekarang amat mementingkan pembentukan modal insan untuk pembangunan pelbagai sektor. Manusia dilihat sebagai modal insan dan merupakan asset tenaga yang sungguh penting dan bermakna pada kegiatan ekonomi, pembangunan negara dan kemajuan suatu bangsa di dunia. Modal ini perlu digilap, dibangunkan dan diuji bagi menentukan kemampuannya sebelum dimanfaatkan.

Bertolak dari realitas dan pemikiran seperti itu, muncul berbagai persoalan menarik untuk dibincangkan dalam SKIM XII. Dalam kerangka itulah maka tema SKIM XII, yaitu: “Pemerkasaan Modal Insan: Ke Arah Kesejahteraan Serantau”. Wajar tema itu dibicarakan dan dibahas agar dapat memberikan sumbangan besar bagi pembangunan spiritual maupun fisik di kedua negara ini. Dalam bidang pendidikan misalnya, belum pernah diperbincangkan isu yang berkaitan dengan modal insan terutama yang melibatkan Malaysia dan Indonesia. Dengan peningkatan jumlah penduduk berpendidikan tinggi, dikhawatirkan akan menimbulkan kesan negatif seperti pengangguran, masalah sosial sehingga dapat mencetuskan keadaan kurang aman. Demikian pun, hal yang berkenaan dengan modal insan seperti dalam bidang pertahanan, keselamatan, ekonomi, pendidikan, dan sosial sudah sepatutnya dibahas dalam smposium kebudayaan ini untuk mendapatkan gambaran yang nyata dari modal insan di kedua negara, yaitu Indonesia dan Malaysia.

TUJUAN
  1. Membina kerjasama serumpun ke arah kecemerlangan akademik dan penelitian antara kedua universitas.
  2. Mewujudkan jaringan kesarjanaan dan kepakaran di kalangan warga akademik dari UKM dan UNPAD secara khusus dan jaringan kerjasama dengan universitas-universitas lain pada umumnya.
  3. Membincangkan isu-isu yang menjadi permasalahan bersama Malaysia Indonesia, serta membincangkan penyelesaian bersama melalui wacana intelektual dan penyampaian saran bagi kemajuan bersama.
  4. Menyediakan landasan perbincangan yang bersifat proaktif dan berterusan antara UKM, UNPAD serta universitas-universitas lain di Malaysia dan Indonesia.

TEMA DAN SUBTEMA SIMPOSIUM
Tema: Pemerkasaan Modal Insan: Ke Arah Kesejahteraan Serantau
Sub-tema:
  • Bahasa, Sastra dan Kuasa Wacana
  • Agama dan Cabaran Global
  • Media, Khalayak dan Demokrasi
  • Sains Kesehatan dan Lingkungan
  • Gender dan Pembangunan Insan
  • Psikologi, Pendidikan, Falsafah dan Peradaban
  • Teknologi Informasi dan Komunikasi
  • Politik, Keamanan dan Konflik
  • Pembangunan Sumber Manusia
  • Kesejahteraan Individu, Masyarakat dan Serantau
  • Integrasi Budaya dan Perubahan Sosial
  • Hak Asasi Manusia dan Etika
  • Undang-Undang, Etika dan Profesionalisme

PESERTA
Penyertaan terbuka kepada warga akademik, peneliti, mahasiswa pascasarjana dan perorangan yang menaruh minat pada salah satu sub-tema di atas.

WAKTU DAN TEMPAT
SKIM XII akan dilaksanakan pada tanggal 29 dan 30 November 2011, di kampus Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi Selangor Darul Ehsan Malaysia.

ABSTRAK DAN KERTAS KERJA
Pengiriman Abstrak
Abstrak tidak melebihi 250 patah perkataan menggunakan font Times New Roman, satu spasi, dan ukuran huruf 12. Dalam abstrak hendak lah disertakan Judul Kertas Kerja, Nama Penulis, Alamat E-mail, Tema Kertas Kerja dan 5 kata kunci. Bahasa penulisan – Bahasa Melayu, Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris. Batas akhir pengiriman abstrak ialah tanggal 15 Juli 2011 kepada skim@unpad.ac.id

Pengiriman Kertas Kerja
Kertas kerja yang lengkap hendaklah tidak melebihi 5 halaman, ditulis satu spasi dan dengan font Times New Roman, berukuran 11. Kertas kerja yang terpilih akan diterbitkan dalam prosiding simposium. Bahasa penulisan – Bahasa Melayu, Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggeris. Batas akhir pengiriman kertas kerja penuh ialah tanggal 30 September 2011 kepada skim@unpad.ac.id

BIAYA PENDAFTARAN DAN PEMBAYARAN
Biaya pembayaran pemakalah dan peserta: RM 250 sekitar Rp. 750.000,-
Pembayaran dapat dilakukan melalui Bendahara SKIM XII UNPAD
SEKRETARIAT SKIM XII UNPAD
Kantor Kerja Sama Luar Negeri
Universitas Padjadjaran
Jalan Dipati Ukur No. 35
Bandung 40135

INFORMASI LENGKAP
Website : http://skim.unpad.ac.id
Email : skim@unpad.ac.id

Contact Person
Muhammad Rizal - 0812 2013 767
Ade Makmur K – 0815 73000 760
M.D. Enjat M – 0816 421 5955